Laadstations voor nieuwbouw of renovatie

Laadstations voor nieuwbouw of renovatie

 

 

Laadpalen voor nieuwbouw of renovatie

Installatie laadpalen voor woongebouwen

Tumso Laadpaal Techniekers installeert niet alleen laadpalen op bestaande locaties of percelen. De installatie van een laadsysteem past ook in het kader van een grote renovatie of de bouw van een nieuw gebouw. ​​In dergelijke gevallen is Tumso Laadpaal Techniekers de partner die u nodig hebt om u van begin tot eind te begeleiden. Wij zorgen ervoor dat alle wettelijke aanvragen en verplichtingen worden nagekomen.

Eisen voor laadpalen

Vanaf 11 maart 2021 gelden er nieuwe regels voor milieuvergunningen voor nieuwbouw of grote renovaties. Hierdoor gelden er nieuwe eisen voor de installatie van laadpalen voor elektrische auto’s op parkeerterreinen. Als eigenaar van de panden of vergunninghouder voor een laadinstallatie bent u wettelijk gezien de eindverantwoordelijke partij die moet voldoen aan de bijgewerkte wetgeving.

Verplichtingen laadstations (nieuwbouw of grote renovatie)

Nieuwbouw Grote renovatie Bestaand pand
(Milieuvergunning vanaf 11 maart 2021) (Milieuvergunning vanaf 11 maart 2021) Vanaf 2025
Woongebouwen Parkeren met 2 of meer plaatsen: laadinfrastructuur vereist voor elke plaats Parkeren met meer dan 10 plaatsen: laadinfrastructuur vereist voor elke plaats Geen verplichtingen
Niet-residentiële gebouwen Parkeren met meer dan 10 plaatsen: minimaal 2 laadpunten en infrastructuur voor 1 op de 4 plaatsen Parkeren met meer dan 20 plaatsen: minimaal 2 laadpunten Geen verplichtingen

Definitie:

Een « grote renovatie » is een renovatie van een pand of parkeergebouw waarbij meer dan een kwart van de gebouwschil wordt gerenoveerd.

Toepasselijke parkeerterreinen of terreinen

De nieuwe regelgeving is verplicht:

  • Als de parkeerplaats zich op het terrein of in een speciaal gebouw bevindt.
  • Als de parkeerplaats naast het bedrijfspand is.
  • Als bij grote renovaties de renovatiemaatregelen ook van invloed zijn op de parkeerplaats en de bestaande elektrische bedrading in het pand, parkeergebouw of parkeerterrein.

De verplichtingen gelden niet:

  • Als het laadstation is geïnstalleerd op de oprit van een woonhuis. Dit is geen openbare parkeerplaats, maar de toegang tot de woning.

Technische vereisten

Het laadpunt moet voldoende technische capaciteit hebben om het vermogen van een standaard stopcontact te overtreffen. In de praktijk betekent dit een vermogen van > 3,7 kW of 16 A. Daarnaast moet het laadstation specifiek zijn ontworpen voor het opladen van accu’s van elektrische auto’s. Om dit te realiseren moet de installatie minstens één van de volgende aansluitingen hebben:

  • Type 2-aansluiting voor AC-laden, volgens norm EN62196-2
  • Combo 2-aansluiting geschikt voor DC-laden, volgens norm EN62196-3

De minister is bevoegd om aanvullende technische eisen te stellen met betrekking tot de staat van de infrastructuur.

Vrijstelling

Bij ingrijpende renovaties hoeft u enkel te voldoen aan de verplichtingen voor het deel van de werken en investeringen in laadpalen en bekabeling dat niet meer bedraagt ​​dan 7% van de totale renovatiekost.

Keuring

De verplichting wordt gecontroleerd door het Vlaams Agentschap voor Energie en Klimaat (VEKA). Als dit agentschap constateert dat de verplichtingen niet zijn nagekomen, riskeert u een bestuurlijke boete:

  • € 2.000 per ontbrekend laadpunt voor elektrische auto’s.
  • € 1.000 per parkeerplaats als de infrastructuur voor toekomstige laadstationinstallaties ontbreekt.

Niet-residentiële gebouwen

Gebouwen zonder residentieel karakter of parkeergebouwen (nieuw of bestaand met ingrijpende renovatie) met meer dan tien parkeerplaatsen worden gefaseerd uitgerust met:

  • Minimaal twee laadpunten met normale of hoge capaciteit voor een elektrische auto
  • De benodigde bedradingsinfrastructuur (minimaal kabelgoten) voor minimaal één op de vier parkeerplaatsen om toekomstige installatie van laadpunten (met normale of hoge capaciteit) mogelijk te maken.

Daarnaast moeten alle bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen uiterlijk 1 januari 2025 zijn uitgerust met minimaal twee laadpunten met normale of hoge capaciteit.

Residentiële gebouwen

Nieuw gebouwde residentiële gebouwen met een parkeeroppervlak van 2 of meer plaatsen moeten zijn uitgerust met de benodigde bedradingsinfrastructuur (of minimaal kabelgoten) om toekomstige installatie van laadpunten (met normale of hoge capaciteit) mogelijk te maken. Dit is ook verplicht voor gerenoveerde woningen met meer dan tien parkeerplaatsen.

Belastingverlaging voor particulieren

Particulieren, ongeacht of ze een woning huren of bezitten, kunnen bij de aanschaf van een laadpunt tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 een belastingvoordeel van 45% krijgen. Dit voordeel werkt degressief. In 2023 krijgen particulieren 30% terug van de belastingdienst en in 2024 nog maar 15%.

Voor de berekening van deze belastingverlaging geldt een maximumbedrag van € 1.500 per laadpunt en per belastingplichtige. Om in aanmerking te komen voor dit voordeel, worden er eisen gesteld aan de laadpunten. Dit geldt zowel voor de gebruikte technologieën als voor de ecologische voetafdruk.

Een voorbeeld hiervan is dat het station zowel de laadtijd als de laadcapaciteit moet kunnen beheren. Bovendien is het gebruik van groene stroom een ​​absolute voorwaarde voor het exploiteren van de laadpunten. Pas dan kunnen we spreken van een echte slimme lader.

Belastingverlaging voor bedrijven

Bedrijven kunnen profiteren van een hoger belastingvoordeel. Dit geldt als bedrijfsleiders tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 een laadinstallatie voor zakelijk gebruik aanschaffen. Als een bedrijf tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 investeert, kan er een belastingaftrek van 200% worden toegepast.

Van 1 januari 2023 tot en met 31 augustus 2024 daalt deze aftrek naar 150%. Ook dit is een afbouwscenario. Daarnaast geldt er nog een voorwaarde: zakelijke laadpalen moeten op vooraf vastgestelde tijden door het publiek kunnen worden gebruikt. Deze tijden kunnen vooraf worden vastgelegd. Voorbeelden hiervan zijn tijdens werkuren of net erna.

Vanaf 2025 geldt de verplichting om laadpalen te plaatsen op parkeerterreinen van bepaalde bestaande panden. Deze nieuwe regelgeving volgt op een bestaande Europese richtlijn over de energieprestatie van deze panden. 2026 wordt het jaar waarin een emissievrije bedrijfswagenvloot de norm wordt in België.

Wij geven u graag de begeleiding die u nodig hebt om elke fase van deze transitie succesvol te doorlopen. Zo weet u zeker dat alles in orde is en dat uw aanvragen correct worden ingediend, zodat u aan alle verplichtingen kunt voldoen.

 

Neem contact op voor een offerte

Erreur : Formulaire de contact non trouvé !

Verified by MonsterInsights